Thursday 12 June 2008

Linnea + Politik = Sant ?!

Jag är mäkta förvånad över det själv, men den intressantaste kurs jag läser nu är inte psykoanalys eller socialpsykologi eller gruppdynamik eller något annat som knyter an till vad jag pluggar hemma i Sverige. Det är istället ett ämne som jag valde mest för att det var på engelska och för att det inte krockade med någon annan av mina kurser, nämligen "Colonels, Communists, Dictators and Druglords: Exploring the South East Asian Underworld".

Det har i princip aldrig någonsin hänt att jag har varit så pass intresserad av ett ämne att jag själv, på min fritid, sätter mig och på egen hand undersöker saker och koncept som presenterats på föreläsningar. Men igår (och även några gånger tidigare) satt jag drygt tre timmar på Wikipedia och följde länk efter intressant länk och fyllde hjärnan med information om Viet Minh, om USAs s.k. Mutual Defense Assistance Act och deras Containment Policy, om det första Indokina-kriget, Warszawapakten, den kinesiska revolutionen och annat som haft inflytande på/influerats av politiska omvälvningar i Sydostasien. Och jag har frustrerat undrat hur man inte kan ha lärt mig detta i skolan. För det är fruktansvärt intressant.
Jag och politik och angränsande ämnen har aldrig varit särskilt tajta tidigare, men det här gör att jag vill bli god vän med dem. I alla fall med Världspolitik, typ Revolutionspolitik (eller vad nu motsvarande ämne kan heta på fikonspråk) och Modern Historia som inte är centrerad kring andra världskriget i Europa.

Jag finner det så intressant att jag börjar se mig om efter kurser som behandlar ämnet till höstterminen här i Japan, och funderar på att ta någon kurs i det hemma i Stockholm sen. Jag får hitta på något klurigt sätt att kombinera det med kriminologin bara, så att jag inte behöver byta huvudämne, liksom. För det vore en aning jobbigt.
Jag har till och med, hör och häpna, köpt mig böcker i ämnet från japanska Amazon - både facklitteratur och böcker skrivna av författare bosatta i länder där det politiska tillståndet är omtumlande och instabilt. 

Jag känner mig en aning pluggis, men det liksom kliar i fingrarna på mig och jag kan inte låta bli. Känns som om det funnits ett svart hål i hjärnan där all information om just det här borde legat och som nu med en lättnadens suck håller på att fyllas. 

(Enda problemet är ju att medan jag är upptagen med att läsa in mig på det här ämnet så försummar jag det mesta andra av mina studier, vilket är en rätt dålig idé då de egentligen är svårare och mer krävande kurser. Men, wth, liksom. Ett obsession är ett obsession och inget man kan göra något åt. 

... eller?)

2 comments:

Anonymous said...

Oy, hey, det låter väldigt spännande! Inte bara ämnet i sig, där jag håller helt med dig om att det förtjänar uppmärksamhet, utan att det kliar i fingrarna och väcker ditt intresse. Det ger en viss stolthet att vara genuint intresserad av seriösa saker :D Detta tänkte jag kontra med min nya helt oseriösa lilla obsession, ryska popoperastjärngossen Vitas ^^ Sök youtube på Vitas - The 7th Element (7 элемент) / Kremlin 2002 samt Vitas_Opera #2 (俄文+中文字幕) . Kram, fröken liten, och ses inom en månad yo /Ninna

Anonymous said...

Härligt att hitta ngt som man verkligen är intresserad av! Men detta ämne kan man väl få in under kriminologi, lr? Du kanske borde börja inom underrättelsetjänsten kanske? hehe, Du borde lätt kolla in militärhögskolan när du kommer hem :)
Har varit lite seg med kommentarer, men jag läser givetvis alla blogginlägg, som jag hoppas kan komma lite oftare i framtiden! :D När kommer du i Augusti förresten å hur länge ska du stanna? Vi måste lätt ses, vännen.

vi hörs, kramar Emelie