Thursday 11 September 2008

Kings of the Road

Det har hänt mycket de senaste dagarna. Jag har sett Yokohama med Lisa och Melanie, jag har hälsat på stipendiefonden och faktiskt inte nästintill kreverat av nervositet, jag och Lisa har satt Melanie på planet hem och gråtit varsin lite oväntat stor skvätt. (Kommer några bilder på Yokohama när internet inte bråkar med mig utan faktiskt går med på att publicera ordentligt antal bilder.)

Och! Vi har gett oss av på vår upptäcktsfärd mot norra Japan. Ecce vår fina japanska hyrbil!


Det har varit intressant då vi knappt har några planer alls (utöver att vi vill norrut) och därmed mer eller mindre åker dit näsan och vinden för oss. Vi kör så länge vi orkar, vi sover i bilen, vi äter på intressanta lokala restauranger och stannar precis var och när vi vill. Eller, ja, när vår vältaliga och artiga kvinnliga GPS menar att det för vår hälsas skull är dags att ta en paus.


Vi kör på småvägar längs med kusten och det är fantastiskt vackert. Till och med när det är lite mulet och tråkigt väder (som igår) är utsikten otrolig. Och det luktar hav. Lisa, uppvuxen vid havet som hon är, trivs som fisken i vattnet. Det här fotot har förresten tagits av en amerikan som vi stötte på när vi stannade för att fika igår. Och han var verkligen sinnebilden av en Ugly American utomlands. Han pratade högt och enbart på Brooklyn-amerikanska, han var skeptisk till allt som hette traditionellt japanskt, han hade jobbat inom amerikanska försvaret och transporterat weapons of mass destruction och han kallade Michael Moore för kommunist. Jag och Lisa log i mjugg och jag kände att alla mina fördomar om amerikaner utomlands besannades. Vilket var nästan lite skönt på ett överlägset, vi-européer-är-finare-än-ni sätt.
Sov gjorde vi som sagt i bilen, på medtagna kuddar. (Notera IKEA-överdragen!)

Vi parkerade på ett raststatte-liknande ställe utanför Minamisouma och tillbringade natten i Roadtrippers' Heaven, ungefär. Allt gratis, skinande rent och med dusch tillgängligt. Vi var helt nöjda och hoppas på repris i kväll.

I morse satte vi sedan av mot Sendai, den största staden i nordöstra Japan.

TBC för ska ut och turista.

2 comments:

Anonymous said...

schysst bil =P

Anonymous said...

ooooh aaaah!:) love!//sinkan